Kacírske tézy pápežovho tajomníka a priateľa

2,567
Kultúra smrti

„Svetová modlitebná sieť pápeža“ sa objavila na konci pápežovho videa, ktoré je novinkou v pápežských vyhláseniach. Vzápätí vstúpi katolícky kňaz, bývalý tlačový tajomník Jorgeho Mariu Bergoglia. Je to muž s nezrozumiteľnými myšlienkami.

V nemecky hovoriacich krajinách sa táto iniciatíva nazýva „Gebestapostolat“ – výraz, ktorý vymysleli francúzski jezuiti. Založil ho L'Apostolate de la Prière, jezuita François-Xavier Gautrelet SJ v 60-tych rokoch 19. storočia. Pápež Lev XIII ich v roku 1890 oficiálne priradil k jezuitom. Tak sa začalo ich medzinárodné šírenie. Nadriadený generál je odvtedy zodpovedný za apoštolstvo modlitby, ktoré v súčasnosti vykonáva francúzsky jezuita Frederic Fornos SJ.

Neopísateľné video so synkretickým odkazom

Novinka roku 2016 spočíva v tom, že pápežove modlitebné plány nie sú sformulované len písomne, ale aj vo videu. Ako „neopísateľné video so skrytým synkretickým odkazom“ ho opísal Messa in Latino.

Kontroverzné video natočilo Vatikánske televízne centrum (VTC) v spolupráci s médiami a reklamnou spoločnosťou La Machi Barcelona. Video zverejnili priamo na Facebooku, Youtube, Twitteri a iných sociálnych sieťach.

Pápež hovoril svojou rodnou rečou, španielčinou, a radil ľuďom, za čo by sa mali modliť. K videu patria aj titulky v desiatich jazykoch.

Prvé video zverejnili 6. januára na Troch kráľov a ďalšie budú nasledovať každý mesiac. Zábery podporujú „dialóg medzi rôznymi náboženstvami“ a ich odkazom je, že aj keď sú náboženstvá rôzne, všetky veria v lásku.

Mnohí kritizovali pápeža a jeho komunikačných odborníkov kvôli synkretickému odkazu, ktorý hlása, že všetky náboženstvá sú si rovné a tým pádom rovnako správne.

Guillermo Marco, bývalý hovorca arcibiskupa Buenos Aires:

Pápežove vyhlásenie, podľa ktorého sú si všetci ľudia, bez ohľadu na svoju vieru, rovní pred Bohom, mnohých rozrušilo. Kritici hovoria, že tento výrok protirečí Svätému písmu. Božie deti majú byť krstené v mene Svätej trojice. Vatikán sa za pápeža Františka príliš zaoberá podobnými detailmi a Jezuiti sú preto obzvlášť netrpezliví.

Vatikánsky expert Sandro Magister sa pýta, kto je ten katolícky kňaz, ktorého vo videu vidieť po boku budhistu, moslima a žida. Podľa Magistra sa jedná o Guillerma Marca z Argentíny, ktorý je údajne veľmi dobrým pápežovým známym. Marco, ako biskup Buenos Aires, býval roky Bergogliovým hovorcom.

Argentínsky úder pod pás

Kardinál Bergoglio ukončil koncom roku 2006 s Marcom spoluprácu. Oficiálnym dôvodom bolo zlyhanie komunikácie.

Marco totiž poskytol rozhovor magazínu Newsweek po historickom regensburskom prejave Benedikta XVI. Hovorca hovoril nepriaznivo o nemeckom pápežovi a kritizoval jeho slová o Islame. Marco povedal: „Počas dvadsiatich sekúnd sa mu podarilo zničiť to, čo sme budovali s Islamom dvadsať rokov. Nie som zástancom toho, čo povedal.“

Fakt, že Newsweek pripravil rozhovor s kardinálovým hovorcom naznačuje, že práve on mal zastupovať kardinálove názory. A dištancoval sa od pápeža Benedikta XVI. Marco v americkom magazíne neprezentoval nič viac, než postoj svojho zamestnávateľa. Kardinál sa v Buenos Aires verejne priznal, že je proti Ratzingerovi, čo postrehli médiá na celom svete. Išlo o veľkú udalosť, keďže Bergoglio bol počas konkláve v roku 2005 priamym oponentom Benedikta XVI. Verejná kritika však neprospela Cirkvi a tak sa arcibiskup Buenos Aires utiahol do pozadia.

Vatikán sa samozrejme netešil argentínskemu úderu pod pás. Prepustenie Marca malo byť podľa Vatikánu riešením celej záležitosti. Hovorca sa musel obetovať pre svojho kardinála.

„Lenže Don Marco nezmizol zo scény,“ povedal Magister. Jeho odvolaním sa neskončila jeho konexia s Bergogliom. To vysvetľuje, prečo ho vo videu vidíme po boku pápeža Františka.

Pápežov priateľ: pokánie, ľútosť a priznanie

Magister nevie, čo si pápež František myslí o Marcovom nedávnom vyjadrení vo Valores Religiosas, prílohe popredných argentínskych novín El Clarín.

Jubileum, jedna veľká výzva“ je dielo Bergogliovho bývalého tlačového tajomníka a novou verziou podobenstva márnotratného syna. Vrátil sa domov „z núdze, nie preto, že oľutoval svoj čin.“ Jeho otcovi stačilo, že ho mohol znovu objať, nečakal od neho pokánie.

Marco otvorene zastupuje v Svätom roku milosrdenstva teóriu milosti, o ktorej sa kritici nazdávajú, že je skrytá aj za „novou milosťou“ pápeža Františka, t.j. milosťou bez premeny; zrušenie pokánia a konverzie; ba dokonca zmazanie Ježišovho napomenutia „Choďte a viac nehrešte“.

Marco pápežovi radí, aby sa sviatosť pokánia upravila. Tvrdí, že Cirkev sa storočia vyhrážala hriešnikom rôznymi trestami v terajšom aj vo večnom živote, a to predovšetkým kvôli súkromným hriechom, zvyčajne spojeným s voľným pôžitkom a sexualitou.

Mal by sa hriech zrušiť? Don Marco tvrdí, že nie, no spoveď by mala byť povinná len pre hriechy verejného škandálu. Marco je presvedčený o tom, že takéto bývali praktiky Cirkvi do 12. storočia. Súkromné správanie je záležitosťou medzi Bohom a človekom, ktorý je schopný rozlišovať medzi dobrom a zlom internum forum.

„Niečo nie je v poriadku“

Pápež František počas nedávneho rozhovoru s domácim vatikanistom Andreom Torniellim predstavil knihu o milosrdnosti, ktorá slúži hriešnikom a spovedníkom. Jej obsah sa líši od téz pápežovho bývalého tajomníka. Marco však vrhá ďalšie tiene na argentínskeho pápeža. Koniec koncov, dlhé roky býval hlasom svojho Pána. Je priam neuveriteľné, že takéto kacírske názory sa rozšírili práve v Bergogliovom blízkom okolí. „Niečo [z tohto pontifikátu] zanecháva dojem, že nie je všetko v poriadku,“ povedal španielsky historik, žurnalista a katolícky bloger Francisco Fernandez de la Cigoña ohľadne biskupskej synody v Ríme.

Marco bol Bergogliovým hovorcom a prepustili ho kvôli (podľa Ríma) bezočivej kritike pápeža Benedikta XVI, ktorej sa zúčastnil aj samotný kardinál Bergoglio. Rovnaké myslenie Bergoglia a Marca vraj jasne vyplýva z prvého videa o apoštolstve modlitby.

To sa vzťahuje aj na rovnosť všetkých náboženstiev, keďže mierové spolunažívanie ľudí sa pokladá za väčšie dobro. Čo viac, pápež František Eugeniovi Scalfarimu naznačil, že svedomie je autonómne a predstavuje najvyššieho sudcu človeka a že milosrdnosť môže existovať bez pokánia a ľútosti. Pápež František sa v znamení Jubilejného roka milosrdnosti zatiaľ úspešne vyhýbal zhovievavosti, trestu či očistcu.

Pápež František by len ťažko mohol poslúchnuť rady svojho priateľa Marca, povedal Magister, No je ľahké si predstaviť si Dona Marca, ako sa o to pokúša. Bez strachu a ľútosti.“

Text: Giuseppe Nardi; Snímka: Video pápeža/ Youtube/ Pinterst/ Periodista Digital (Screenshoty), preklad: Tancred; vekron99@hotmail.comLink na Katholisches... (v nemeckom jazyku).