college-classroom(1)-810x500.jpeg

Kalifornia hrozí profesorovi pokutou, ak bude svedčiť o škodlivosti zatvárania škôl COVID

42
Kultúra smrti

Kalifornské ministerstvo školstva (CDE) sa pokúša zabrániť dvom akademikom zo Stanfordskej univerzity, aby svedčili proti výkonu štátu v oblasti vzdelávania v súvislosti s pandémiou COVID-19 a jej negatívnym vplyvom na študentov.

V roku 2020 právnici zastupujúci študentov z menšín s nižšími príjmami podali žalobu, v ktorej tvrdia, že prechod štátu na “dištančné vzdelávanie” v reakcii na COVID prispel k výrazným stratám v učení a pripravil študentov o ich právo na bezplatné a rovnocenné vzdelávanie. “Tieto podmienky by boli neprijateľné v bohatších a belších komunitách a nespĺňajú minimálne normy stanovené kalifornským zákonodarcom pre školský rok 2020/2021, ktoré štát neurobil nič, aby ich presadil,” žaloba tvrdí.

EdSource informoval, že právnici požiadali stanfordských profesorov Seana Reardona a Thomasa Deeho, aby vypovedali o výskume, ktorý uskutočnili v súvislosti so stratou učenia COVID, ale títo dvaja to nemôžu urobiť na základe dohody, ktorú podpísali s CDE a ktorá im zakazuje svedčiť proti ministerstvu výmenou za prístup k údajom o vzdelávaní v K-12.

Reardon odmietol účasť kvôli dohode. Dee súhlasil s účasťou a predložil spis, v ktorom argumentoval, že “[b]z dôvodu svojich komplexných dátových systémov, ako aj silných fiškálnych a prevádzkových kapacít má štát Kalifornia jedinečnú pozíciu na to, aby poskytol vedúce postavenie pri lepšom pochopení a riešení závažných problémov akademickej obnovy. Doteraz však štát takéto vedenie jasne nepreukázal, namiesto toho zdôrazňoval reakcie miestnych školských obvodov.”

V reakcii na to CDE vyhlásilo, že Dee porušil dohodu, ktorú podpísal, pozastavilo s ním spoluprácu v oblasti údajov a zvažovalo zákaz jeho ďalšej účasti na prípade, ako aj pokutu vo výške 50 000 USD. Dee tvrdí, že vo svojom spise nepoužil žiadne údaje, ktoré dostal od štátu.

“Je úplne vhodné – dokonca nevyhnutné –, aby CDE alebo akákoľvek štátna agentúra zabezpečila súkromie žiakov a vecnú správnosť, keď štátne’údaje používajú externí výskumníci,” ale “nie je mi však jasné, ako obmedzenie slobody výskumníkov’ svedčiť v súdnom procese, dokonca aj v nesúvisiacom, slúži záujmom kalifornských’študentov,” povedal Reardon, ktorý je spoluautorom Education Recovery Scorecard, ktorá porovnáva, ako sa školským obvodom v celej krajine darí kompenzovať zatvorenie COVID.

Obmedzenie CDE’na výskumných partnerov “bráni výskumníkom v oblasti vzdelávania, aby sa postavili na stranu strán, ktoré sú nepriaznivo naklonené kalifornskému ministerstvu školstva. Takže to’skutočne skresľuje informácie a odborné znalosti, ktoré môžu prichádzať na súdy,”povedala Alyssa Moronesová, právnička z Americkej únie občianskych slobôd (ACLU), ktorá podala žalobu, aby umožnila Deeovi svedčiť, a chce napadnúť samotné obmedzenie. “Jednotlivci a študenti, ktorí sa snažia obhájiť svoje práva, už nebudú mať prístup k týmto odborníkom na vzdelávanie a súd si už nebude môcť vypočuť, čo majú povedať.”

“Čoho sa štátni úradníci boja?"” spýtal sa Michael Jacobs, právnik zastupujúci študentov v pôvodnej žalobe. “Že ich výkon pri riadení školského systému počas pandémie v skutočnosti prehĺbil rozdiely vo výsledkoch? Že bez ohľadu na svoje protesty neurobili’dosť pre riešenie tohto problému?"”

Pred mesiacom zverejnili štúdiu výskumnej vzdelávacej inštitúcie NWEA a Centra pre školský & pokrok študentov (CSSP), v ktorej preskúmali výsledky hodnotenia čítania a matematiky približne 6,7 milióna žiakov 3. až 8. ročníka z 20 000 amerických verejných škôl a porovnali výsledky spred roka 2020 s výsledkami v školskom roku 2022/2023, zistili, že “zlepšenie výsledkov v roku 2022–23 zaostávalo za predtandemovými trendmi vo všetkých skupinách žiakov okrem najmladšej kohorty, pričom v čítaní zaostávalo za predtandemovými priemermi o 1–19 % a v matematike o 6-15 %.”

A veľké množstvo dôkazov zistilo, že zatvorenie škôl a iné obmedzenia osobných a ekonomických aktivít uskutočnené v roku 2020 a časti roku 2021 spôsobili oveľa viac škody ako úžitku, z hľadiska osobnej slobody a ekonomiky, ako aj verejného zdravia, a že životy bolo možné zachrániť oveľa menej zaťažujúcimi metódami, ako je podpora zavedených terapeutických liekov, užšia ochrana zameraná na tých, ktorí sú najviac ohrození (napríklad starší a chorí ľudia), a zvýšenie príjmu vitamínu D.

V máji sudca Najvyššieho súdu USA Neil Gorsuch písal stanovisko, v ktorom označil americké’opatrenia reakcie COVID za “najväčšie zásahy do občianskych slobôd v mierovej histórii tejto krajiny,” proti ktorým Kongres, štátne zákonodarné orgány aj súdy do značnej miery zanedbali ochranu ústavných práv, osobnej slobody a právneho štátu.