„Telesnosť a sexualita“
Svojská umelecká výstava v jednom z viedenských hlavných kostolov:
Niekoľko myšlienok z pohľadu histórie a teológie umenia
Tibor I. Szabó
Votívny kostol (Votivkirche) vo Viedni je jedným z najúžasnejších monumentov rakúskeho hlavného mesta postavený po neúspešnom pokuse o vraždu panovníka Františka Jozefa v roku 1853. Od 25. apríla do 15. júna 2014 sa tam pod záštitou viedenského arcibiskupa Christopha Schönborna konala bizarná výstava. Domovská stránka Votívneho kostola poskytla ohľadom nej nasledovné informácie:
„Táto výstava stavia umenie do centra kritického dialógu medzi náboženskými a svetskými perspektívami ľudskej sexuality, tela, túžob a vzťahov. Umelecké diela nezobrazujú náboženské témy. Vystavením v kostole však môžu nadobudnúť náboženský rozmer, ktorý v samotných objektoch nebude až tak viditeľný ako v kontexte celkového zážitku. Konceptom tejto výstavy je predpoklad, že kostoly majú ďaleko väčšiu funkciu než iba liturgickú. […] Cieľom výstavy je vytvoriť základ pre dialóg medzi súčasným umením a tzv. ,teológiou tela.‘ […] To je príčinou, prečo je každá inštalácia pozorne včlenená do architektúry kostola, na ktorej náboženský význam sa prihliadalo tak v celku, ako aj osobitne. Návštevníci majú zisk z rozjímania a kritického angažovania sa so zážitkom, ktorý výstava vytvára, z porovnania svojich vlastných zážitkov s tými, ktoré boli inšpirované týmto dialógom, ako aj z toho vyplývajúcich dojmov.“ 1
Niekoľko myšlienok týkajúcich sa zážitku
[Neuveriteľná neúcta – s požehnaním kardinála...] |
Pre tých, ktorí sú dosť odvážni oškrabávať kôpky vtáčieho trusu a vyhýbať sa mŕtvolám holubov, vytvára nedávna výstava vo viedenskom Votívnom kostole so svojimi svetskými umeleckými dielami vsadenými do posvätných miest naozaj konkrétnu predstavu toho, čo myslel kardinál Joseph Ratzinger pod tým, keď hovoril o dnešnej „kríze umenia.“2 Raz som do tohto kostola prišiel, aby som zistil, prečo všetok ten rozruch. Po preklenutí už spomínaných prekážok som bohužiaľ, a len pri niekoľkých výnimkách, prišiel na to, že celková umelecká kvalita výstavy bola skôr nízka, ako vysoká. Verejná propagácia chváliaca sa niekoľkými renomovanými umelcami súčasnosti3 podnietila vznik očakávaní, ktoré neboli celkom naplnené; po sľubovanom dialógu nebola prakticky ani stopa. A potom prišlo prekvapenie. Zrazu som sa ocitol pred bočnou kaplnkou oddelenou od hlavnej lode niečím, čo sa podobalo na zvukotesnú stenu z plexiskla. Ako som prechádzal, všimol som si kňaza v omšovom rúchu, ako dával sväté prijímanie dvom mladým ľuďom úctivo kľačiacim na kamennej dlažbe. Priepasť medzi tým posvätným a rúhavou telesnosťou ani nemohla byť v tej chvíli väčšia. Hoci toto posvätné zobrazenie nebolo súčasťou zámerne provokatívnej výstavy4, bolo to ono, ktoré dokázalo spustiť istú formu dialógu. Aj keď bolo tým, ktoré, tak ako bolo, zmenilo stanovenú prirodzenosť tohto škandálu. Pretože zrazu sa uprostred „svetských perspektív ľudskej sexuality“ objavila Cirkev triumfujúca, akoby prišla jemne, ale veľmi rozhodne posunúť tieto „perspektívy“ za hranice svojho posvätného priestoru.
Niekoľko myšlienok týkajúcich sa posvätnej architektúry
Muselo to byť najneskôr v roku 70 nášho letopočtu keď katolícka cirkev pochopila, že jej posvätná architektúra je synchronizáciou dvoch hlavných prvkov, ktoré jednotne vyjadrujú ekonómiu vykúpenia5. Jedným je Šalamúnov chrám v Jeruzaleme postavený presne podľa slov Jahveho ako mikrokozmos vykúpenia, a druhým nebeský Jeruzalem opísaný v Zjavení apoštola Jána. Nie je teda náročné porozumieť tomu, že Votivkirche bol tak, ako všetky kostoly, vytvorený mysliac na jeho konkrétnu funkciu6.
V kresťanskom ponímaní je skrze Krista kostol ako stavba legitímnym dedičom Jeruzalemského chrámu; ale je tiež hmotným i nehmotným prepojením s miestom, kde tróni a je uctievaný Boží Baránok, teda s novým Jeruzalemom. V starom zákone je Jahveho prítomnosť vo svete ustanovená Archou zmluvy, ktorá bola zverená Jeho vyvolenému národu. V novom zákone pretvára Kristovo dielo vykúpenia Archu starej zmluvy na svätostánok novej, kde je prítomný pre veriacich a prostredníctvom nich celému svetu. To je dôvodom, prečo všetko prislúchajúce katolíckym kostolom, a v nich vykonávané, ukazuje na Kristovo dielo vykúpenia a je nositeľom eschatologického svedectva tohto spojenia medzi nebom a zemou, či lepšie povedané, medzi Božím ľudom všetkých vekov (t.j. Cirkev triumfujúca) a ich Vykupiteľom. Táto „analógia v Kristovi“ je dôvodom, prečo sa skutočná liturgia a tradičná kresťanská architektúra považujú za umelecky a teologicky jednotné. Potom to teda tiež znamená, že katolícky kostol nie je multifunkčná sieň vytvorená pre akékoľvek udalosti; že akékoľvek aktivity neuctievajúce Boha a bez liturgickej funkcie majú svoje hranice, t.j. niektoré veci sú možné a legitímne, kým iné nie sú7. A nedávna vyššie spomenutá výstava patrí do tej druhej kategórie. Bolo by rovnako náročné odôvodniť jej umiestnenie v synagóge alebo mešite, keďže aj ony majú svoju teologickú symboliku nie odlišnú od tej, ktorú nesie kresťanská architektúra.
Niekoľko poznámok týkajúcich sa prevedenia
Majúc na pamäti tieto úvahy by mal historik umenia celkom pravdu, keby spochybnil kompatibilitu takejto výstavy s umiestnením v katolíckom kostole. Nie je však jednoduché nájsť jednoznačnú odpoveď, najmä vo svetle aggiornamenta Jána XXIII. a uzneseniach Druhého vatikánskeho koncilu, ktoré svojou vágnosťou prispeli k širokému spektru svojvoľných interpretácií8. „Telesnosť“ vyjadrená vo výstave je navyše v niektorých prípadoch v rozpore s tým, čo myslel Ján Pavol II. svojou „teológiou tela9.“ Hovoriac o tomto musí byť teda akýkoľvek prístup k tejto otázke otvorený všeobecnému posúdeniu, že umelecké diela, ktorých sa to týka, nemôžu sami o sebe vstúpiť do konštruktívneho dialógu so zvrchovanosťou sakrálnej architektúry a jej vykupiteľskej symboliky; a ani naopak s výnimkou času, kedy bolo počas trvania výstavy neustále podávané sväté prijímanie. Tieto pozorovania zároveň dláždia cestu myšlienkam exegetického pôvodu. Napríklad kniha proroka Ezechiela 8, 15-16 ponúka celkom dobrý nápad, čo by mohol vidieť Jahveho prorok, ktorý by vošiel do súčasného Votívneho kostola. Aj v štyroch evanjeliách máme svedectvo o Kristovi (veľmi vhodné pre veľkonočné obdobie, v ktorom bola výstava otvorená), ktorý z chrámu vyháňa peňazomencov a trikrát hovorí o príkaze: „Môj dom sa bude volať domom modlitby.“10 Potom by teda nemalo prekvapovať, že z pohľadu histórie umenia je akékoľvek násilné zjednotenie „svetských perspektív ľudskej sexuality“ s pravou katolíckou architektúrou škodlivé pre obe strany a odsúdené na zlyhanie. Okrem skutočnosti, že táto výstava zanedbala niekoľko umeleckých noriem, bola z pohľadu umeleckej teológie nepochybne bizarným a zle prijatým škandálom. Organizátorov nemožno až tak obviňovať za ich voľbu jednotlivých umeleckých diel, ktoré určite spĺňajú svoj zámer - byť pohanskou provokáciou medzi posvätnými objektmi. Oveľa viac odsúdeniahodná je však ich úmyselná snaha oddeliť autonómny objekt sakrálnej architektúry – kostola so svojimi mnohorakými referenciami na vykúpenie – od jeho vlastného dôvodu existencie a ponižujúco ho zneužiť ako javisko samopašného pohanstva. Pozastavili sa niekedy tí, ktorých sa to týka, nad tým, aké zlé svetlo to môže vrhať na katolícku cirkev?
Niekoľko poznámok týkajúcich sa sponzora
[Vysvetlivky:]
1 http://www.leiblichkeit-und-sexualitaet.org/#!ausstellung--konzept/cdhb (citované 29. a 30. apríla 2014).
2 Joseph Kardinal Ratzinger: Der Geist der Liturgie. Eine Einführung, Freiburg im Breisgau 2000/2013, s. 112.
3 http://www.leiblichkeit-und-sexualitaet.org/#!ausstellung--konzept/cdhb (citované 29. a 30. apríla 2014).
4 http://www.leiblichkeit-und-sexualitaet.org/#!ausstellung--konzept/cdhb (citované 29. a 30. apríla 2014).
5 Detailnejšie sa týmto zaoberá Paul von Naredi-Rainer vo svojom diele Salomos Tempel und das Abendland. Monumentale Folgen historischer Irrtümer, Köln 1994, porov. najmä str. 9-11; 46-55; 103-115.
6 Detailnejšie sa touto problematikou zaoberá Hans Sedlmayr v diele Die Entstehung der Kathedrale. Baukunst. Mystik. Symbolik, Wiesbaden 2001, tu predovš. str. 95-163; (por. Jn 21, 1-26) a tiež Willibald Sauerländer: Die gotische Kathedralskulptur / Die inhaltlichen Bildprogramme der Kathedralfassade / Stellung und Funktion der Kathedralfassade, všetky objavujúce sa v: Werner Busch/Peter Schmoock: Kunst. Die Geschichte ihrer Funktionen, Weinheim und Berlin 1987, str. 65-79. (Ide tu aj o prepojenie medzi antitypom Šalamúnovho chrámu a nebeského Jeruzalema ako eschatologickej vízie, ktoré boli pri tvorbe katolíckych kostolov sprvu smerodajné jednotlivo, potom predstavovali konštantu jednoty.)
7 Prehľadne zosumarizované v diele Dietera Kimpela/Roberta Suckalea: Die gotische Kathedrale: Gestalt und Funktion, ktoré sa objavilo v: Werner Busch/Peter Schmoock: Kunst. Die Geschichte ihrer Funktionen, Weinheim und Berlin 1987, str. 11 a 16-22. (Podľa architektonického teoretika odráža priestor kostola, jeho stavba, v priebehu času meniace sa ponímanie Boha, napríklad: románsky sloh – Deus est mysterium, gotický – Deus est lux, barokový – Deus est majestas, pričom jedno nevylučuje druhé, ale stále viac dotvára celkový obraz.)
8 Konštitúcia (Druhého vatikánskeho koncilu) o posvätnej liturgii, latinský text a nemecký preklad, Rím, 4. december 1963: Sacrosanctum Concilium, čl. 122-130, predovš. čl. 124.
9 Porov. Pápež Ján Pavol II.: „Teológia tela.“
10 Mt 21, 12; Mk 11, 15; Lk 19, 45; (Jn 2, 13).
11 Napríklad: Dr. Christoph Schönborn: Kunst und Reale Gegenwart. Vier Betrachtungen zum Verhältnis Kunst und Glaube, Wien 1994; Kunst im Spannungsfeld von Staat und Kirche, Wien 1995; spolu s Christianom Spalekom a Josefom M. Müllerom: Wir werden was wir schauen. Klarstellungen zum Auftrag der christlichen Kunst, Wien; Die Christus-Ikone. Eine theologische Hinführung, Schaffhausen 1984, Wien 1998.
12 Kardinál Christoph Schönborn: citovaný z Predslovu k dielu Georga Steina: Kirche und Kunst. Die Kunst im Blickfeld der Päpste und Heiligen, Wien 1994, str. 5.