Prezident Pápežskej akadémie spoločenských vied (PASS), menovaný pápežom Františkom v roku 2014, zaútočil na americkú pro-life organizáciu po tom, ako spochybnila dvoch zástancov populačnej kontroly, ktorí dostali na nedávnej konferencii vo Vatikáne o zmene podnebia priestor na vyjadrenie.
„Som menovaný pápežom a zodpovedám sa priamo jemu. Obávam sa, že práve to vás a váš zástup vyraďuje z hry,“ napísala profesorka Margaret Archerová v odpovedi na článok Stefana Gennariniho, riaditeľa Centra právnických štúdií pri Centre pre rodinu a inštitúte pre ľudské práva (C-Fam) – v ňom kritizuje pozvanie zástancov potratov Vatikánom.
29. mája Gennarini napísal v časopise First Things článok o tom, ako žiadal kancelára Pápežskej akadémie vied (PAS), biskupa Marcela Sánchez Soronda o vysvetlenie, prečo Vaikán umožnil na konferencii vystúpiť zástancom potratov a kontroly populácie Ban Ki-moonovi a Jeffrey Sachsovi.
Pokus biskupa Soronda uistiť Gennariniho, že pozícia Ki-moona a Sachsa týkajúca sa potratu a kontroly populácie nebola súčasťou konferencie, však vyvolal ešte väčšie znepokojenie.
„Áno. Diskutovali sme o tom a ako vidíte, návrhy Cieľov udržateľného rozvoja sa o potratoch alebo kontrole populácie vôbec nezmieňujú. Hovoria o prístupe k plánovaniu rodiny, sexuálnom a reprodukčnom zdraví a o reprodukčných právach,“ vyjadril sa 18. mája v rozhovore s Gennarinim Sorondo.
Pro-life lídri z celého sveta často poukazujú na to, že frázy ako ,plánovanie rodičovstva,‘ ,sexuálne a reprodukčné zdravie‘ či ,reprodukčné práva‘ sú eufemizmy antikoncepcie, sterilizácie a potratu.
Gennarini povedal, že Sorondova odpoveď nebola len „prekvapujúca,“ ale že prispela k „otvorenému odporovaniu stanoviska, ktoré ohľadom týchto vecí zastáva Svätý stolec už vyše tridsať rokov práve z dôvodu, že sa spájajú s potratom.“
„Názory vyslovené Sánchez Sorondom sú vzhľadom na spoluprácu PAS, Sachsa a Ban Ki-moona v rámci ,zmeny podnebia‘ a ,udržateľného rozvoja‘ ešte viac mätúce. Keď je logika týchto teórií rozvinutá do ich plného rozsahu, dochádza ku konfliktu s učením Cirkvi ohľadom potratov a kontroly populácie,“ napísal Gennarini vo svojom článku pre First Things.
Profesorka Archerová, ktorá je zároveň sociologičkou na Warwickej univerzite, nazvala vo svojej odpovedi uverejnenej na vatikánskej stránke endslavery.va Gennariniho obavy „skreslenými.“
„Podstata vašej otázky podnecuje niekoľko ďalších otázok o tom, aké je vaše chápanie učenia katolíckej cirkvi o spoločnosti,“ vyjadrila sa.
Archerová, ktorá sa priznala k pozvaniu spomenutých zástancov na konferenciu, obvinila Gennariniho, že jeho „najväčšou obavou je ľudská dôstojnosť viažuca sa k obdobiu medzi počatím a narodením.“
„Prečo vás tak veľmi nezaujímajú nemravné praktiky, ako napríklad obchodovanie s ľuďmi, ktoré sú priestupkom voči ľudskej dôstojnosti a právu na život, ktoré tak dôsledne obraňujete?“ pýtala sa.
Predtým, ako profesorka pokračovala v obviňovaní Genariniho z „nenávisti“, chválila sa svojou „povinnosťou a privilégiom radiť Cirkvi v záležitostiach týkajúcich sa náuky o spoločnosti a jej uplatňovaní.“
V jednej časti sa pýtala Gennariniho, či má „vyšší morálny štandard ako pápež.“
„Alebo je vaše vlastné minimalistické vyznanie viery tvorené jedinou časťou: ,Veríme v mravnú skazenosť potratov‘, považované za zlepšenie?“
Vo svojej včerajšej odpovedi Gennarini povedal, že napriek obšírnosti Archerovej listu ostali jeho vyslovené obavy „vo veľkej miere nezodpovedané.“
Stephen Phelan, riaditeľ pre komunikáciu misií pre Human Life International portálu LifeSiteNews povedal, že poznámky Archerovej boli určené skôr pre reprezentanta Planned Parenthood ako pre vatikánskeho úradníka. „Úprimne, očakávame, že hovorca Planned Parenthood a OSN podporia klamlivú dichotómiu medzi potratom a inými urážkami ľudského života, napr. otroctvo, ale počuť takéto stanovisko od člena Vatikánu je skutočne znepokojujúce,“ povedal.
„Využitie učenia katolíckej cirkvi o spoločnosti ako zbrane proti tým, ktorí obraňujú všetok život, si vyžaduje úžasnú dávku ignorancie, pričom takýto priestupok nemá miesto v komisii, ktorá sa tvári, že je pri Svätom stolci autoritou,“ pokračoval. „Naviac, títo členovia mali niekoľko možností - ktoré nevyužili – hovoriť o skutočnosti, že ich partneri v OSN propagujú sterilizáciu a ničenie nenarodeného ľudského života ako morálne imperatívy na zmiernenie záležitosti globálneho otepľovania, a zdajú sa akceptovať premisy OSN bez toho, aby k svojim zverejneným vyjadreniam pridali niečo výnimočne katolícke. Presne tu je potrebná jednota medzi učením Cirkvi o spoločnosti a učením o morálke – vo vyjadreniach, ktoré bránia tých najnevinnejších a najchudobnejších, kde zreteľné zatracovanie kontroly populácie môže prirodzene viesť k jasnému bráneniu všetkého stvorenstva; a namiesto toho môžeme počuť dichotómie ideologickej Ľavice.“
„Čo si máme potom myslieť o komisii menovanej Vatikánom, v ktorej sú takéto vyjadrenia prijateľné?“ pýtal sa Phelan. „To musí spustiť poplach v celom Vatikáne, keďže je to úplne mimo odsudzovania ,ideologického osídľovania‘ chudobných krajín pápežom Františkom, kde je kontrola populácie a gender ideológie prítomná, pričom obe sú prioritami OSN. Niekto pápežovi musí povedať, že jeho členovia sa v útokoch na ľudí brániacich našich najzraniteľnejších bratov a sestry odvolávajú na jeho meno.“