Svätá stolica zdôrazňuje svoj pro-life postoj

1,090
Kultúra života

Na stretnutí s generálnym tajomníkom OSN dáva Svätý Otec do pozornosti svoj záväzok podporovať život a rodinu. Urobil tak mesiac po nejednoznačnom vyjadrení pápežského delegáta na rokovaní o cieľoch trvalo udržateľného rozvoja (TUR).

Autorom prejavu bol arcibiskup Bernardito Auza, ktorého na rokovaní oficiálne zastupoval Mons. Joseph Grech. 22. júna tak z jeho úst odzneli slová, že Vatikán podporuje „doslovné“ znenie cieľov a konkrétnych bodov trvalo udržateľného rozvoja.

Vyhlásenie zalarmovalo pro-life aktivistov, pretože dva z cieľov TUR hovoria o „sexuálnom a reprodukčnom zdraví a reprodukčných právach,“ rovnako ako o službách „plánovaného rodičovstva,“ ktoré majú byť „dostupné pre všetkých.“ Sú to typické frázy OSN, ktoré zahŕňajú potraty a antikoncepciu.

Verejnosť znepokojuje prekvapivá otvorenosť Vatikánu a pápeža Františka voči otázkam OSN a miernejšia kritika programov tejto organizácie, ktoré sú namierené proti životu a rodine.

Mons. Joseph Grech sa však pre LifeSiteNews vyjadril, že Svätá Stolica vyslovila námietky voči nejednoznačnému štýlu vyjadrovania sa už v roku 2014, keď ciele TUR schválilo valné zhromaždenie OSN. Dodal, že Vatikán zopakoval svoje výhrady aj 22. júna.

Grech hovorí, že „Svätá stolica nemôže a ani nikdy nebude podporovať ... niečo, čo by ohrozilo rodinu, alebo právo na život už od počatia. V úlohe delegátov Svätej stolice sme vždy dávali najavo naše námietky a nesúhlas s tvrdeniami, ktoré by mohli ohroziť rodinu alebo ľudský život už od jeho počiatku.“

Aj Patrick Buckley, dlhoročný lobista za ochranu života v OSN sa na konci júna zúčastnil rokovania o „programe rozvoja po roku 2015,“ kde odznel Grechov prejav. Buckley sa pre LifeSiteNews vyjadril, že „Svätá stolica nedostala priestor na žiadnu zmenu cieľov trvalo udržateľného rozvoja,“ pretože vedenie OSN rozhodlo, že o znení, ktoré schválili minulý rok, nebudú znovu rokovať.

Buckley hovorí, že na základe výhrad, ktoré Svätá stolica vzniesla proti zneniu cieľov TUR, bolo vyhlásenie o „srdečnom prijatí“ cieľov naozaj nešťastné.

Ciele trvalo udržateľného rozvoja

Od skončenia Konferencie OSN o trvalo udržateľnom rozvoji (Rio+20), ktorá sa konala v júni roku 2012 pracuje Organizácia spojených národov na cieľoch a konkrétnych bodoch „udržateľného rozvoja.“ V januári roku 2013 založilo valné zhromaždenie OSN „Otvorenú pracovnú skupinu“ (OWG), ktorá mala vypracovať návrh cieľov TUR. O rok neskôr, v júli roku 2014 skupina predstavila návrh, ktorý obsahoval 17 cieľov „udržateľného rozvoja.“ Valné zhromaždenie návrh prijalo v decembri roku 2014 ako základ pre „program rozvoja po roku 2015.“ Ten by mal byť schválený v septembri na samite OSN v New Yorku.

Zo 17 cieľov TUR znepokojujú pro-life aktivistov najmä tieto dva: cieľ č. 3 o zabezpečení „zdravého života“ a cieľ č. 5 o dosiahnutí „rodovej rovnosti.“ Znepokojenie pramení z nasledujúcich dvoch bodov:

  • 3.7 zabezpečiť, aby boli do roku 2030 služby sexuálneho a reprodukčného zdravia, rovnako ako služby plánovaného rodičovstva, služby poskytujúce informácie a vzdelanie dostupné pre všetkých ľudí; zabezpečiť integráciu reprodukčného zdravia do stratégií a programov jednotlivých národov,
  • 5.6 zabezpečiť, aby boli reprodukčné práva a služby v oblasti sexuálneho a reprodukčného zdravia dostupné pre všetkých v súlade s Akčným programom [Medzinárodnej konferencie o populácii a rozvoji], s Pekinskou akčnou platformou a so záverečnými dokumentmi vyhodnocovacích konferencií.

Podľa Akčného programu Káhirskej konferencie z roku 1994 znamenajú termíny „sexuálne a reprodukčné zdravie a reprodukčné práva,“ že ženám bude s cieľom „plánovaného rodičovstva“ poskytnutá „moderná antikoncepcia“ a umožnený „bezpečný potrat“ vždy, keď to bude v súlade so zákonom.

Svätá stolica ešte v októbri tvrdila, že s cieľmi TUR „hlboko nesúhlasí“...

Výhrady členských štátov OSN k cieľom TUR doplnili v októbri výhrady Svätej stolice. Tieto výhrady boli zverejnené v októbri 2014 v prílohe k návrhu, ktorý vypracovala Otvorená pracovná skupina.

Vo vyhlásení Svätej stolice stálo: „Moja delegácia by sa voči svojej službe zachovala ľahostajne, ... keby nepoukázala na niekoľko problematických častí textu, s ktorými nesúhlasí. Na základe niekoľkých bodov, ktoré nie sú zlučiteľné s tým, čo považujeme za nevyhnutné pre rozvoj, môže delegácia Svätej stolice s dokumentom súhlasiť len sčasti.“

Vo vyjadrení sa nachádzajú výhrady Svätej stolice k výrazom, ktoré odzneli na Káhirskej a Pekinskej konferencii, napríklad „sexuálne a reprodukčné zdravie,“ „reprodukčné práva“ a „plánované rodičovstvo.“ Vatikán ďalej uvádza, že Káhirská konferencia „nazýva potrat plánovaným rodičovstvom a popiera, že v tejto súvislosti vytvára stále nové práva.“

Svätú stolicu znepokojujú aj body týkajúce sa sexuálnej výchovy. V tejto oblasti Vatikán vyzdvihuje základnú povinnosť rodičov pri výchove svojich detí a zdôrazňuje, že slovo „rod“ rozlišuje len na „ženský a mužský.“

...a aj tak ich srdečne víta?

Keď valné zhromaždenie minulý rok prijalo ciele TUR, OSN ich uplatnila v „prvotnom návrhu“ pre svoj „program rozvoja po roku 2015.“ Návrh je predmetom rokovania členských štátov v rámci prípravy na nasledujúci samit OSN, ktorý sa uskutoční v septembri roku 2015 v New Yorku a stane sa základom pre záverečný dokument. Svätá stolica svoj postoj vyjadrila  22. júna, počas jedného zo spomínaných rokovaní.

Čiastočné znenie jej vyhlásenia je takéto: 

Vyjadrujeme podporu doslovnému zneniu cieľov a konkrétnych bodov trvalo udržateľného rozvoja v podobe, v akej sú uvedené v návrhu [Otvorenej pracovnej skupiny].

Nesúhlasíme s uplatnením bodov a ukazovateľov trvalo udržateľného rozvoja v tých krajinách a u takých ľudí, ktorých zákony a hodnoty sú s nimi v rozpore. V súvislosti s vyššie uvedenými skutočnosťami by sme radi upriamili pozornosť na to, ako budú výhrady jednotlivých delegácií, ktoré sú teraz zaznamenané v návrhu [Otvorenej pracovnej skupiny],  uvedené v záverečnom dokumente.

...

Nadšene podporujeme využitie a koordináciu všetkých finančných zdrojov pre dosiahnutie cieľov trvalo udržateľného rozvoja, ako aj rozvoja vo všeobecnosti.

Dlhoročný pozorovateľ udalostí v OSN, Patrick Buckley poznamenal, že pro-life aktivisti sa spolu so Svätou stolicou roky snažili vymaniť frázy typu „reprodukčné zdravie“ z dokumentov OSN.

Práve preto Buckleyho prekvapilo, že Svätá stolica vo svojom vyhlásení vyjadrila podporu „doslovnému“ zneniu cieľov TUR.

Buckley objasňuje, že dokonca aj v poslednom vyhlásení nuncius dôrazne žiada OSN, aby nevyužívala ciele TUR na zavedenie potratov a ďalších neprijateľných praktík v krajinách, ktoré s nimi nesúhlasia. Nuncius OSN vyzýva, aby zo záverečného dokumentu nevynechávala výhrady členských štátov aj napriek tomu, že niektoré krajiny sa tak snažia urobiť. Buckley hovorí, že v prvotnom návrhu „sa očividne nachádzajú časti, s ktorými Svätá stolica nesúhlasí,“ a dodáva:

„Ešte sa však nestalo, aby Svätá stolica vyjadrila úplný súhlas v takej závažnej veci a navyše po tom, ako OSN nezačlenila výhrady Vatikánu do prvotného návrhu. Obsah cieľov TUR sa nedal zmeniť, no zmierenie sa s touto skutočnosťou sa dalo vyjadriť s menšou dávkou optimizmu.“ 

Diplomatický boj kvôli výhradám

Stefano Gennarini, riaditeľ Centra právnických štúdií v Inštitúte pre katolícke rodiny a ľudské práva (C-FAM) sa pre LifeSiteNews vyjadril, že výhrady Svätej stolice neboli z „prvotného návrhu“ vynechané náhodne. Gennarini tvrdí, že snahu vynechať výhrady, ktoré vzniesla Svätá stolica a niektoré krajiny k cieľom TUR schváleným minulý rok, sprevádza „pretrvávajúci diplomatický boj.“

„Škandinávci, Európania a Američania, ktorí sú proti výhradám, sú aj proti tomu, aby nejaký štát vyhlasoval, že ‚sexuálne a reprodukčné zdravie‘ nezahŕňa potrat,“ povedal Gennarini. „V súčasnosti majú tieto krajiny vedúce postavenie, a preto nesúhlasia ani len s poznámkou pod čiarou, v ktorej by stálo, že nie každý má na ‚sexuálne a reprodukčné zdravie‘ rovnaký názor.“

„Keďže má táto dohoda iba politický, nie právny charakter, je len ďalším príkladom nátlaku, ktorý v OSN uplatňujú bohaté krajiny zastávajúce potrat. Nechcú ani to, aby delegáti, ako napríklad Svätá stolica, mali možnosť vyjadriť znepokojenie kvôli 50 miliónom nenarodených obetí potratov ročne,“ povedal.

Ak budú výhrady Svätej stolice vylúčené aj z „programu rozvoja po roku 2015,“ Buckley hovorí, že „Vatikán sa ocitne v nepríjemnej situácii, pretože bude vyzvaný na podporu dohody, ktorá zahŕňa potrat, no termíny ‚sexuálne a reprodukčné zdravie‘ bližšie nešpecifikuje.

Väčšia otvorenosť Vatikánu voči OSN vyvolala obavy

Kritika Svätej stolice pre silnú podporu cieľov TUR sa nevynorila zo vzduchoprázdna. Stojí za ňou znepokojenie mnohých oddaných katolíkov zo zdanlivo zvýšenej otvorenosti Vatikánu a pápeža Františka voči OSN.

Niektoré vatikánske zložky a predstavitelia horlivo presadzovali ciele TUR, no nie vždy dali najavo svoje výhrady voči spomínanému dokumentu.

Desať dní po zverejnení pápežovej encykliky o životnom prostredí sa pod záštitou Pápežskej akadémie sociálnych vied (PASS) konala obzvlášť dôležitá konferencia o udržateľnom rozvoji. Na konferencii odznel prejav generálneho tajomníka OSN Pan Ki-muna a Jeffreyho Sachsa, špeciálneho poradcu pre OSN. Obaja sú zástancami legálnych potratov a kontroly rastu populácie.

V nadväznosti na konferenciu pribudol k Sachsovmu podpisu, ktorý vyjadril podporu vytvoreniu cieľov TUR, aj podpis kancelára Pápežskej akadémie sociálnych vied, biskupa Marcela Sáncheza Soronda a predsedníčky akadémie, prof. Margaret Archerovej. Dokument podpísali aj napriek tomu, že obsahoval časti schvaľujúce potrat.

Pápežská akadémia vied pozvala Sachsa aj na svoju ďalšiu konferenciu, ktorá sa bude konať od 13. do 15. novembra a jej cieľom bude predstaviť ciele TUR deťom.

Aktivistov za život Sachsova spolupráca s Vatikánom znepokojuje, pretože Sachs hovorí, že „reprodukčné zdravie,“ do ktorého zahŕňa potrat a propagáciu antikoncepcie, je kľúčovým bodom na dosiahnutie rozvojových cieľov OSN.

Sachs v roku 2002 povedal: „Služby reprodukčného zdravia nie sú prospešné len sami o sebe, sú tiež nevyhnutným nástrojom na zmiernenie chudoby a sú mimoriadne dôležité pre dosiahnutie miléniových rozvojových cieľov, ktoré sú ústredným medzinárodným prostriedkom na zmiernenie utrpenia najchudobnejších ľudí na svete.“

Zdanie, že Svätá stolica bez výhrad podporuje ciele TUR, prehĺbilo aj nedávne vyjadrenie biskupa Sorondu, ktorý - podľa všetkého - akceptuje neprijateľný štýl vyjadrovania sa OSN.

Inštitút katolíckej rodiny a ľudských práv zverejnil Sorondovo vyhlásenie 2. júna. Sorondo v ňom uvádza, že termíny „sexuálne a reprodukčné zdravie,“ rovnako ako „plánované rodičovstvo,“ ktoré sa nachádzajú v cieľoch TUR, sa môžu zhodovať s náukou kresťanskej cirkvi.

„V návrhu cieľov TUR nie je ani len zmienka o potratoch a o kontrole rastu populácie. Ciele hovoria o prístupe k službám plánovaného rodičovstva, sexuálneho a reprodukčného zdravia a o reprodukčných právach,“ uviedol Sorondo. „Interpretácia a aplikácia týchto cieľov závisí od danej vlády. Ľudia ich môžu chápať podobne ako Pavol VI., ktorý hovorí o zodpovednom otcovstve a materstve.“

Sorondo svoje slová objasnil vo vyhlásení, ktoré zverejnil časopis First Things 25. júna. Sorondo uvádza, že on a pápežské akadémie zdieľajú stanovisko Svätej stolice, no zároveň tvrdí, že frázy ako „reprodukčné zdravie“ a „plánované rodičovstvo“ môžu byť v súlade s učením cirkvi.

Akceptácia pôvodného znenia cieľov TUR je neprípustná

Prezident Inštitútu pre výskum populácie, Steven Mosher, nesúhlasí s vysokopostavenými predstaviteľmi Vatikánu, ktorí si myslia, že termíny „sexuálne a reprodukčné zdravie“ sa dajú vyložiť tak, aby boli v súlade s morálkou katolíckej viery. Tá považuje potrat za vraždu a antikoncepciu za hrubé porušenie sviatosti manželstva.

Mosher sa pre LifeSiteNews vyjadril, že „sexuálne a reprodukčné zdravie a reprodukčné práva“, tak ako sú uvedené v bode 5.6, nepochybne znamenajú umožnenie prístupu k antikoncepcii a k potratom. V dokumente sa navyše uvádza, že tieto termíny treba interpretovať v súlade s ustanoveniami Medzinárodnej konferencie o populácii a rozvoji (ICDP) z roku 1994.

„Medzinárodná konferencia o populácii a rozvoji zahŕňa do reprodukčnej zdravotnej starostlivosti plánované rodičovstvo a potrat. Služby plánovaného rodičovstva dnes v praxi znamenajú antikoncepciu a sterilizáciu. Tie sú v rozpore s učením katolíckej cirkvi, najmä s encyklikou Humanae Vitae, ktorú napísal pápež Pavol VI.,“ hovorí Mosher.

„Na základe termínov ‚sexuálne a reprodukčné zdravie,‘ ktoré sú začlenené do znenia cieľov trvalo udržateľného rozvoja je teda neprípustné, aby nejaký katolík schvaľoval ich prijatie,“ hovorí Mosher.

Mosher má s týmto fenoménom vlastnú skúsenosť z krajín tretieho sveta, ktoré presadzujú represívne programy zamerané na antikoncepciu a potraty. Pre LifeSiteNews uviedol, že hoci „je celkom jasné, že katolícka interpretácia termínu ‚reprodukčné zdravie‘ vylučuje potrat, nie je to pravý význam a uplatnenie uvedeného slovného spojenia.“

„Práve toto je dôvod nášho neustáleho boja v OSN a v ďalších medzinárodných inštitúciách, z ktorých chceme vymaniť potrat, sterilizáciu a antikoncepciu. Pokračovať v presadzovaní ‚reprodukčného zdravia‘ a neodstrániť najprv právne implikácie tohto termínu, ktoré hovoria o potrate a antikoncepcii, znamená mať podiel viny na súčasnom význame tejto frázy a na všetkom, čo z nej vyplýva,“ dodal.